Årets beste julegave!

Postet av Webteam Furnes Håndball den 28. Nov 2016

Furnes Håndball har aldri hatt egen hall.

Nå er det politisk vilje i Ringsaker til å gi klubben en etterlengtet julegave.

Stavsberg barneskole i søndre del av Furnes-bygda er planlagt ferdig utbygd skoleåret 2018/19. Utbyggingen omfatter en ny gymsal, og nå vurderer politikerne i Ringsaker å oppgradere til en større hall som også kan ta imot håndballspillere.

– Det er et behov for flere haller i Ringsaker, konstaterer ordfører Anita Ihle Steen.

– Vi bruker penger i dag for å leie halltid i Hamar, og det er et stort press på bruken av de hallene vi har. Ved å bygge en stor hall på Stavsberg, løser vi et problem både for oss selv, og kanskje for Hamar, sier Ihle Steen.

blir avgjort før jul

Saken skal opp i formannskapet 7. desember, og vil senere bli endelig avgjort i kommunestyret 21. desember. Ihle Steen regner med at forslaget blir banket igjennom.

– Vi må behandle det i budsjettet først, men det er bred politisk enighet om saken. Vi må legge til rette for en stor hall når vi først bygger, sier ordføreren.

Hun er ikke bekymret for at hallen på Stavsberg bygges såpass nærme kommunegrensa mot Hamar, med tanke på at det kan komme framtidige justeringer.

– Jeg forholder meg til at vi har de kommunegrensene vi har. Vi kan ikke planlegge mot at det kan skje endringer om mange år, sier Ihle Steen.

Hun understreker at hallen på Stavsberg ikke betyr kroken på døra for diskusjonen om en hall også ved Furnes ungdomsskole.

– Jeg regner med at det er behov for begge, sier Ihle Steen.

etterlengtet

I Furnes Håndball blir signalene fra ordføreren mottatt med glede. Klubben har lenge ønsket sitt eget hjem, og har de siste årene hatt tilhold i Ajerhallen i Hamar. Egen hall handler i stor grad om klubbens eksistens.

– Dette har vi lengtet etter lenge. Vi lever på lånt tid i Ajerhallen. Dette handler både om rekruttering og framtiden til klubben, sier sportslig leder Ingrid Afseth.

Klubben teller i dag 120 spillere, og Afseth mener mange furnesninger velger en annen idrett både på grunn av reiseavstanden og fasilitetene i Ajerhallen.

– Å reise fra Furnesåsa til Hamar, er for noen som en Amerika-reise, og de velger et annet tilbud i nærheten. Foreldre i dag er også veldig opptatt av fasilitetene til ungene, og Hedmark fylkeskommune ønsker ikke å bruke penger på å ruste opp Ajerhallen, sier Afseth.